Jelentés és Nyelvhasználat
A Pragmatika Centrum és az SZTE Általános Nyelvészeti Tanszék folyóirata
ISSN 2064-9940
Selye János Egyetem, Magyar Nyelv és Irodalom Doktori Iskola
Jelentés és Nyelvhasználat 4:101–118 (2017)
doi:10.14232/JENY.2017.1.7
Összefoglaló
Tanulmányomban a lexikális jelentésviszonyok tanításának újabb lehetőségeit mutatom be az interneten – elsősorban a Facebookon – megjelent szövegeken és kép–szöveg együtteseken keresztül. A hangalak és a jelentés kapcsolatát – főként a poliszémiát és a homonímiát – négy csoporton belül tárgyalom: 1. lexikális jelentésviszonyok a kép–szöveg kapcsolatokban; 2. az ékezethiányos írásmód eredményezte homonímia; 3. kvázi-poliszémikus szimbólumjáték; 4. homonimitás az akronimákban. Ezt követően javaslatot teszek a hangalak és a jelentés kapcsolatát tárgyaló, a szlovákiai magyar anyanyelvoktatásban használt tankönyvek vonatkozó fejezeteinek elméleti és gyakorlati kiegészítésére is.
Kulcsszavak: lexikális (lexikológiai) jelentésviszonyok; poliszémia; homonímia; oktatás; multimediális szövegek; kép–szöveg együttesek; internetes mémek
Abstract
This paper intends to describe new ways of teaching lexical-semantic relatedness with the help of texts and image-text relations published primarily on Facebook. The link between form and meaning – especially that of polysemy and homonymy – is divided into four groups: 1. lexical relations in image-text connections, 2. homonymy as a result of an ortographic mistake (no accent mark), 3. quasi-polysemic symbolic play on words, 4. homonyms in acronyms. Furthermore, I introduce theoretical and practical suggestions which could be included in textbooks used for Hungarian language teaching in Slovakia.
Keywords: lexical-semantic relatedness; polysemy; homonymy; education; multimedial texts; image-text relations; internet memes
Szerdi Ilona Királyhelmecen született 1989 májusában. 2012-ben magyar nyelv és irodalom – német nyelv és irodalom szakon tanári oklevelet szerzett a Selye János Egyetem Tanárképző Karán. Jelenleg az egyetemen működő Magyar Nyelv és Irodalom Doktori Iskola hallgatója. Kutatási területe a netnyelvészet, azon belül az internetes nyelvhasználat felhasználásának lehetőségei az anyanyelvi oktatásban.
Ilona Szerdi was born in May 1989 in Kráľovský Chlmec, Slovakia. In 2012, she earned her diploma in teaching Hungarian language and literature – German language and literature from the Faculty of Education at Selye János University. At present, she is a student of the PhD School of Hungarian Language and Literature at Selye János University. Her research areas cover netlinguistics and the potential for using the internet language in mother-tongue education.
Elérhetősége/e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ez a mű Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc alatt van.
Szerdi Ilona 2017. A lexikális jelentésviszonyok élményközpontú tanítása multimediális szövegekkel. Jelentés és Nyelvhasználat 4:101–118. doi:10.14232/JENY.2017.1.7
@article{szerdi_jelentesviszonyok_2017, title = {A lexikális jelentésviszonyok élményközpontú tanítása multimediális szövegekkel}, volume = {4}, copyright = {Copyright for all material published in JENY lies with the author.}, issn = {2064-9940}, url = {http://www.jeny.szte.hu/jeny-2017-szerdii}, doi = {10.14232/JENY.2017.1.7}, abstract = {Tanulmányomban a lexikális jelentésviszonyok tanításának újabb lehetőségeit mutatom be az interneten – elsősorban a Facebookon – megjelent szövegeken és kép–szöveg együtteseken keresztül. A hangalak és a jelentés kapcsolatát – főként a poliszémiát és a homonímiát – négy csoporton belül tárgyalom: 1. lexikális jelentésviszonyok a kép–szöveg kapcsolatokban; 2. az ékezethiányos írásmód eredményezte homonímia; 3. kvázi-poliszémikus szimbólumjáték; 4. homonimitás az akronimákban. Ezt követően javaslatot teszek a hangalak és a jelentés kapcsolatát tárgyaló, a szlovákiai magyar anyanyelvoktatásban használt tankönyvek vonatkozó fejezeteinek elméleti és gyakorlati kiegészítésére is. Kulcsszavak: lexikális (lexikológiai) jelentésviszonyok; poliszémia; homonímia; oktatás; multimediális szövegek; kép–szöveg együttesek; internetes mémek This paper intends to describe new ways of teaching lexical-semantic relatedness with the help of texts and image-text relations published primarily on Facebook. The link between form and meaning – especially that of polysemy and homonymy – is divided into four groups: 1. lexical relations in image-text connections, 2. homonymy as a result of an ortographic mistake (no accent mark), 3. quasi-polysemic symbolic play on words, 4. homonyms in acronyms. Furthermore, I introduce theoretical and practical suggestions which could be included in textbooks used for Hungarian language teaching in Slovakia. Keywords: lexical-semantic relatedness; polysemy; homonymy; education; multimedial texts; image-text relations; internet memes}, language = {hu}, journal = {Jelentés és Nyelvhasználat}, author = {Szerdi, Ilona}, month = dec, year = {2017}, pages = {101--118} }
A folyóirat megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap támogatja. The journal is supported by the National Cultural Fund of Hungary. |