Jelentés és Nyelvhasználat
A Pragmatika Centrum és az SZTE Általános Nyelvészeti Tanszék folyóirata
ISSN 2064-9940
SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola
Jelentés és Nyelvhasználat 5:37–63 (2018)
doi:10.14232/JENY.2018.1.2
Összefoglaló
Tanulmányomban magyar nyelvű politikai vitaműsorokban megjelenő benyomáskeltési stratégiákat vizsgálok. Kiindulási alapnak tekintem a Leary-féle énmegjelenítést (Leary 1995), amelyet a továbbiakban a pragmatikai megközelítésekkel ötvözök, különösen az udvariassági elméletekkel hozom összefüggésbe. A benyomáskeltést elsősorban mint arculatfenyegető aktust értelmezem a Brown és Levinson (1978; 1987) által felvázolt modellben, és kompetitív stratégiaként kezelem. Az általam létrehozott korpuszt öt videofelvétel képezi. A korpusz terjedelme körülbelül 180 perc, a lejegyzett adatokat a konverzációelemzésben használatos átírási konvenció alapján rögzítettem. Az elemzés során a szociálpszichológiai és pragmatikai perspektíván kívül a politikai vitaműsorokra jellemző tulajdonságokat is figyelembe vettem, a vitaműsorokban megjelenő benyomáskeltési stratégiákat diskurzusspecifikusként értelmeztem, és a benyomáskeltést a nyelvhasználatra vonatkoztatva vizsgáltam.
Kulcsszavak: benyomáskeltés; énmegjelenítés; politikai vitaműsor; arculat; udvariasság
Abstract
In my paper, I investigate impression management strategies in Hungarian political debate shows. Its theoretical background based on Leary’s self-presentation notion (Leary 1995),which henceforward encountered with the pragmatical point of view. I consider the impression management strategies as face-threatening act in the model of Brown and Levinson (1978, 1987), and I treat it as competitive strategies. The corpus is made of five videos and its size is approximately 180 minutes and I followed the convention of the conversation analyses. Beyond the scope of socialpsychology and pragmatics, I advert the properties of debate shows, therefore I consider these strategies as discourse specific strategies in political debate shows,the investigated impression management strategies refer to the language use.
Keywords: impression management; self-resentation; political debate show; face; politeness
Szabó Éva a SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Elméleti Nyelvészet Program hallgatója. Érdeklődése középpontjában a funkcionális pragmatika és a diskurzuselemzés áll, azon belül főként az udvariasság és a benyomáskeltés vizsgálata.
Éva Szabó is a PhD-student of the Theoretical Linguistics Programme at the University of Szeged Doctoral School in Linguistics. Her research focuses on the politeness and impression management strategies within the framework of functional pragmatics and discourse analyses.
Elérhetősége/e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ez a mű Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc alatt van.
Szabó Éva 2018. Benyomáskeltési stratégiák politikai vitaműsorokban: Pragmatikai elemzés. Jelentés és Nyelvhasználat 5:37–63. doi:10.14232/JENY.2018.1.2
@article{szabo_benyomaskeltesi_2018, title = {Benyomáskeltési stratégiák politikai vitaműsorokban: Pragmatikai elemzés}, volume = {5}, copyright = {Copyright for all material published in JENY lies with the author.}, issn = {2064-9940}, shorttitle = {Benyomáskeltési stratégiák politikai vitaműsorokban}, url = {http://jeny.szte.hu/jeny-2018-szaboe}, doi = {10.14232/JENY.2018.1.2}, abstract = {Tanulmányomban magyar nyelvű politikai vitaműsorokban megjelenő benyomáskeltési stratégiákat vizsgálok. Kiindulási alapnak tekintem a Leary-féle énmegjelenítést (Leary 1995), amelyet a továbbiakban a pragmatikai megközelítésekkel ötvözök, különösen az udvariassági elméletekkel hozom összefüggésbe. A benyomáskeltést elsősorban mint arculatfenyegető aktust értelmezem a Brown és Levinson (1978; 1987) által felvázolt modellben, és kompetitív stratégiaként kezelem. Az általam létrehozott korpuszt öt videofelvétel képezi. A korpusz terjedelme körülbelül 180 perc, a lejegyzett adatokat a konverzációelemzésben használatos átírási konvenció alapján rögzítettem. Az elemzés során a szociálpszichológiai és pragmatikai perspektíván kívül a politikai vitaműsorokra jellemző tulajdonságokat is figyelembe vettem, a vitaműsorokban megjelenő benyomáskeltési stratégiákat diskurzusspecifikusként értelmeztem, és a benyomáskeltést a nyelvhasználatra vonatkoztatva vizsgáltam.}, language = {hu}, urldate = {2018-03-21}, journal = {Jelentés és Nyelvhasználat}, author = {Szabó, Éva}, month = mar, year = {2018}, pages = {37--63}, }
A folyóirat megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap támogatja. The journal is supported by the National Cultural Fund of Hungary. |