Impression management strategies in political debate shows Pragmatical analysis

Main Article Content

Éva Szabó

Abstract

In my paper, I investigate impression management strategies in Hungarian political debate shows. Its theoretical background based on Leary’s self-presentation notion (Leary 1995),which henceforward encountered with the pragmatical point of view. I consider the impression management strategies as face-threatening act in the model of Brown and Levinson (1978, 1987), and I treat it as competitive strategies. The corpus is made of five videos and its size is approximately 180 minutes and I followed the convention of the conversation analyses. Beyond the scope of socialpsychology and pragmatics, I advert the properties of debate shows, therefore I consider these strategies as discourse specific strategies in political debate shows,the investigated impression management strategies refer to the language use.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Szabó, Éva 2018. Impression management strategies in political debate shows: Pragmatical analysis. Jelentés és Nyelvhasználat. 5, 1 (Mar. 2018), 37–63. DOI:https://doi.org/10.14232/JENY.2018.1.2.
Section
Article
Author Biography

Éva Szabó, University of Szeged, Doctoral School in Linguistics

Éva Szabó is a PhD-student of the Theoretical Linguistics Programme at the University of Szeged Doctoral School in Linguistics. Her research focuses on the politeness and impression management strategies within the framework of functional pragmatics and discourse analyses.

References

Allwood, Jens 2007. Cooperation, Competition, Conflict and Communication. Gothenburg Papers in Theoretical Linguistics 94:1–14.

Balogh Katalin 2003. A nyelvészeti udvariasság-elméletek jelentősége a nyelvoktatás számára. Tudományos Évkönyv 2002: Híd kelet és nyugat között. Budapest: Budapesti Gazdasági Főiskola. 336–342.

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1978. Universals in language usage. Politeness phenomena. In Esther N. Goody (szerk.) Questions and Politeness. Strategies in Social Interaction. (Cambridge Papers in Social Anthropology 8) Cambridge: Cambridge University Press. 56–289.

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1987. Politeness. Some Universals in Language Usage. (Studies in Interactional Sociolinguistics 4) Cambridge, New York: Cambridge University Press.

Forgas Joseph P. 1994. A társas érintkezés pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.

Fraser, Bruce 1990. Perspectives on politeness. Journal of Pragmatics 14/2:219–236. doi: https://10.1016/0378-2166(90)90081-N.

Goffman, Erving 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday.

Grice H. Paul 1975/2001. A társalgás logikája. In Pléh Csaba – Síklaki István – Terestyéni Tamás (szerk.) Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Budapest: Osiris Kiadó. 213–227.

Haugh, Michael 2013. Im/politeness, social practice and the participation order. Journal of Pragmatics 58:52–72. doi: https://10.1016/j.pragma.2013.07.003.

Jefferson, Gail 2004. Glossary of transcript symbols with an introduction. In Gene H. Lerner (szerk.) Conversation Analysis: Studies from the First Generation. (Pragmatics & Beyond New Series 125) Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. 13–31. doi: https://10.1075/pbns.125.02jef.

Leary, Mark R. 1995. Self-presentation: Impression Management and Interpersonal Behavior. Madison: Brown & Benchmark Publishers.

Leary, Mark R. – Robin M. Kowalski 1990. Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin 107/1:34–47. doi:10.1037/0033-2909.107.1.34.

Leech, Geoffrey N. 1983. Principles of Pragmatics. London: Longman.

Leech, Geoffrey N. 2014. The Pragmatics of Politeness. Oxford, New York: Oxford University Press.

Nemesi Attila László 2000. Benyomáskeltési stratégiák a társalgásban. Magyar Nyelv 96/4:418–463.

Nemesi Attila László 2004. Udvariasság és racionalitás a nyelvhasználatban. In Ivaskó Lívia (szerk.) A kommunikáció útjai. Budapest: Gondolat Kiadó, MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 157–179.

Nemesi Attila László 2009. Az alakzatok kérdése a pragmatikában. Budapest: Loisir Könyvkiadó.

Németh T. Enikő 2004. Racionalitási és interperszonális elvek a kommunikációban. In Ivaskó Lívia (szerk.) A kommunikáció útjai. Budapest: Gondolat Kiadó, MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 131–155.

Potter, Jonathan 1998. Discursive social psychology: From attitudes to evaluative practices. European Review of Social Psychology 9/1:233–266. doi: https://10.1080/14792779843000090.

Schirm Anita 2009. A televíziós beszélgetőműsorok nyelvi szabályszerűségei. In Gecső Tamás – Sárdi Csilla (szerk.) A kommunikáció nyelvészeti aspektusai. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 222–227.

Schlenker, Barry R. 1980. Impression Management. The Self-concept, Social Identity, and Interpersonal Relations. Monterey: Brooks/Cole Publishing Company.

Szili Katalin 2007. Az udvariasság pragmatikája. Magyar Nyelvőr 131/1:1–17.

Verschueren, Jef 1999. Understanding Pragmatics. London: Arnold Publishers.