Benyomáskeltési stratégiák politikai vitaműsorokban Pragmatikai elemzés

Main Article Content

Szabó Éva

Absztrakt

Tanulmányomban magyar nyelvű politikai vitaműsorokban megjelenő benyomáskeltési stratégiákat vizsgálok. Kiindulási alapnak tekintem a Leary-féle énmegjelenítést (Leary 1995), amelyet a továbbiakban a pragmatikai megközelítésekkel ötvözök, különösen az udvariassági elméletekkel hozom összefüggésbe. A benyomáskeltést elsősorban mint arculatfenyegető aktust értelmezem a Brown és Levinson (1978; 1987) által felvázolt modellben, és kompetitív stratégiaként kezelem. Az általam létrehozott korpuszt öt videofelvétel képezi. A korpusz terjedelme körülbelül 180 perc, a lejegyzett adatokat a konverzációelemzésben használatos átírási konvenció alapján rögzítettem. Az elemzés során a szociálpszichológiai és pragmatikai perspektíván kívül a politikai vitaműsorokra jellemző tulajdonságokat is figyelembe vettem, a vitaműsorokban megjelenő benyomáskeltési stratégiákat diskurzusspecifikusként értelmeztem, és a benyomáskeltést a nyelvhasználatra vonatkoztatva vizsgáltam.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
[1]
Szabó, Éva 2018. Benyomáskeltési stratégiák politikai vitaműsorokban: Pragmatikai elemzés. Jelentés és Nyelvhasználat. 5, 1 (márc. 2018), 37–63. DOI:https://doi.org/10.14232/JENY.2018.1.2.
Folyóirat szám
Rovat
Cikk
Információk a szerzőről

Szabó Éva, SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola

Szabó Éva a SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Elméleti Nyelvészet Program hallgatója. Érdeklődése középpontjában a funkcionális pragmatika és a diskurzuselemzés áll, azon belül főként az udvariasság és a benyomáskeltés vizsgálata.

Hivatkozások

Allwood, Jens 2007. Cooperation, Competition, Conflict and Communication. Gothenburg Papers in Theoretical Linguistics 94:1–14.

Balogh Katalin 2003. A nyelvészeti udvariasság-elméletek jelentősége a nyelvoktatás számára. Tudományos Évkönyv 2002: Híd kelet és nyugat között. Budapest: Budapesti Gazdasági Főiskola. 336–342.

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1978. Universals in language usage. Politeness phenomena. In Esther N. Goody (szerk.) Questions and Politeness. Strategies in Social Interaction. (Cambridge Papers in Social Anthropology 8) Cambridge: Cambridge University Press. 56–289.

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1987. Politeness. Some Universals in Language Usage. (Studies in Interactional Sociolinguistics 4) Cambridge, New York: Cambridge University Press.

Forgas Joseph P. 1994. A társas érintkezés pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.

Fraser, Bruce 1990. Perspectives on politeness. Journal of Pragmatics 14/2:219–236. doi: https://10.1016/0378-2166(90)90081-N.

Goffman, Erving 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday.

Grice H. Paul 1975/2001. A társalgás logikája. In Pléh Csaba – Síklaki István – Terestyéni Tamás (szerk.) Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Budapest: Osiris Kiadó. 213–227.

Haugh, Michael 2013. Im/politeness, social practice and the participation order. Journal of Pragmatics 58:52–72. doi: https://10.1016/j.pragma.2013.07.003.

Jefferson, Gail 2004. Glossary of transcript symbols with an introduction. In Gene H. Lerner (szerk.) Conversation Analysis: Studies from the First Generation. (Pragmatics & Beyond New Series 125) Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. 13–31. doi: https://10.1075/pbns.125.02jef.

Leary, Mark R. 1995. Self-presentation: Impression Management and Interpersonal Behavior. Madison: Brown & Benchmark Publishers.

Leary, Mark R. – Robin M. Kowalski 1990. Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin 107/1:34–47. doi:10.1037/0033-2909.107.1.34.

Leech, Geoffrey N. 1983. Principles of Pragmatics. London: Longman.

Leech, Geoffrey N. 2014. The Pragmatics of Politeness. Oxford, New York: Oxford University Press.

Nemesi Attila László 2000. Benyomáskeltési stratégiák a társalgásban. Magyar Nyelv 96/4:418–463.

Nemesi Attila László 2004. Udvariasság és racionalitás a nyelvhasználatban. In Ivaskó Lívia (szerk.) A kommunikáció útjai. Budapest: Gondolat Kiadó, MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 157–179.

Nemesi Attila László 2009. Az alakzatok kérdése a pragmatikában. Budapest: Loisir Könyvkiadó.

Németh T. Enikő 2004. Racionalitási és interperszonális elvek a kommunikációban. In Ivaskó Lívia (szerk.) A kommunikáció útjai. Budapest: Gondolat Kiadó, MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 131–155.

Potter, Jonathan 1998. Discursive social psychology: From attitudes to evaluative practices. European Review of Social Psychology 9/1:233–266. doi: https://10.1080/14792779843000090.

Schirm Anita 2009. A televíziós beszélgetőműsorok nyelvi szabályszerűségei. In Gecső Tamás – Sárdi Csilla (szerk.) A kommunikáció nyelvészeti aspektusai. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 222–227.

Schlenker, Barry R. 1980. Impression Management. The Self-concept, Social Identity, and Interpersonal Relations. Monterey: Brooks/Cole Publishing Company.

Szili Katalin 2007. Az udvariasság pragmatikája. Magyar Nyelvőr 131/1:1–17.

Verschueren, Jef 1999. Understanding Pragmatics. London: Arnold Publishers.