Impression management strategies in political debate shows Pragmatical analysis
Main Article Content
Abstract
In my paper, I investigate impression management strategies in Hungarian political debate shows. Its theoretical background based on Leary’s self-presentation notion (Leary 1995),which henceforward encountered with the pragmatical point of view. I consider the impression management strategies as face-threatening act in the model of Brown and Levinson (1978, 1987), and I treat it as competitive strategies. The corpus is made of five videos and its size is approximately 180 minutes and I followed the convention of the conversation analyses. Beyond the scope of socialpsychology and pragmatics, I advert the properties of debate shows, therefore I consider these strategies as discourse specific strategies in political debate shows,the investigated impression management strategies refer to the language use.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Allwood, Jens 2007. Cooperation, Competition, Conflict and Communication. Gothenburg Papers in Theoretical Linguistics 94:1–14.
Balogh Katalin 2003. A nyelvészeti udvariasság-elméletek jelentősége a nyelvoktatás számára. Tudományos Évkönyv 2002: Híd kelet és nyugat között. Budapest: Budapesti Gazdasági Főiskola. 336–342.
Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1978. Universals in language usage. Politeness phenomena. In Esther N. Goody (szerk.) Questions and Politeness. Strategies in Social Interaction. (Cambridge Papers in Social Anthropology 8) Cambridge: Cambridge University Press. 56–289.
Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1987. Politeness. Some Universals in Language Usage. (Studies in Interactional Sociolinguistics 4) Cambridge, New York: Cambridge University Press.
Forgas Joseph P. 1994. A társas érintkezés pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.
Fraser, Bruce 1990. Perspectives on politeness. Journal of Pragmatics 14/2:219–236. doi: https://10.1016/0378-2166(90)90081-N.
Goffman, Erving 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday.
Grice H. Paul 1975/2001. A társalgás logikája. In Pléh Csaba – Síklaki István – Terestyéni Tamás (szerk.) Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Budapest: Osiris Kiadó. 213–227.
Haugh, Michael 2013. Im/politeness, social practice and the participation order. Journal of Pragmatics 58:52–72. doi: https://10.1016/j.pragma.2013.07.003.
Jefferson, Gail 2004. Glossary of transcript symbols with an introduction. In Gene H. Lerner (szerk.) Conversation Analysis: Studies from the First Generation. (Pragmatics & Beyond New Series 125) Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. 13–31. doi: https://10.1075/pbns.125.02jef.
Leary, Mark R. 1995. Self-presentation: Impression Management and Interpersonal Behavior. Madison: Brown & Benchmark Publishers.
Leary, Mark R. – Robin M. Kowalski 1990. Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin 107/1:34–47. doi:10.1037/0033-2909.107.1.34.
Leech, Geoffrey N. 1983. Principles of Pragmatics. London: Longman.
Leech, Geoffrey N. 2014. The Pragmatics of Politeness. Oxford, New York: Oxford University Press.
Nemesi Attila László 2000. Benyomáskeltési stratégiák a társalgásban. Magyar Nyelv 96/4:418–463.
Nemesi Attila László 2004. Udvariasság és racionalitás a nyelvhasználatban. In Ivaskó Lívia (szerk.) A kommunikáció útjai. Budapest: Gondolat Kiadó, MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 157–179.
Nemesi Attila László 2009. Az alakzatok kérdése a pragmatikában. Budapest: Loisir Könyvkiadó.
Németh T. Enikő 2004. Racionalitási és interperszonális elvek a kommunikációban. In Ivaskó Lívia (szerk.) A kommunikáció útjai. Budapest: Gondolat Kiadó, MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 131–155.
Potter, Jonathan 1998. Discursive social psychology: From attitudes to evaluative practices. European Review of Social Psychology 9/1:233–266. doi: https://10.1080/14792779843000090.
Schirm Anita 2009. A televíziós beszélgetőműsorok nyelvi szabályszerűségei. In Gecső Tamás – Sárdi Csilla (szerk.) A kommunikáció nyelvészeti aspektusai. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 222–227.
Schlenker, Barry R. 1980. Impression Management. The Self-concept, Social Identity, and Interpersonal Relations. Monterey: Brooks/Cole Publishing Company.
Szili Katalin 2007. Az udvariasság pragmatikája. Magyar Nyelvőr 131/1:1–17.
Verschueren, Jef 1999. Understanding Pragmatics. London: Arnold Publishers.