Letter-writing manuals and love-letter guides from the late 18th century to the early 20th Century

Main Article Content

Nóra Csontos

Abstract

The study presents Hungarian letter-writing manuals and love-letter guides from the late 18th century to the first half of the 20th century. Rather than focusing on the analysis of a specific pragmatic phenomenon, this paper offers an exploration of the possibilities for historical pragmatic research through an examination of these works. The time frame of the study is defined by the emergence of this type of discourse: from the publication of the first Hungarian letter-writing manual to the appearance of love-letter guides, specifically until these texts began to merge with other genres due to sociocultural changes.


The paper first outlines the genre characteristics of letter-writing manuals and love-letter guides. Then it provides an analytical overview of letter-writing manuals followed by an analysis of love-letter guides, reflecting on the potential for historical pragmatic investigations throughout.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Csontos, N. 2025. Letter-writing manuals and love-letter guides from the late 18th century to the early 20th Century. Jelentés és Nyelvhasználat. 12, 2 (Mar. 2025), 57–69. DOI:https://doi.org/10.14232/JENY.2025.2.5.
Section
Article
Author Biography

Nóra Csontos, KRE Department of Hungarian Linguistics

Nóra Csontos is an Associate Professor at the Department of Hungarian Linguistics at Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary. Her main research areas include the study of quotation and historical pragmatics within a cognitive linguistic framework.

References

Bácsi Enikő 2023. A kérés (és az ahhoz kapcsolható jelenségek) megfogalmazásának módjai a középmagyar korban: Kérés- és bocsánatkérés-stratégiák. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2023.035

Bácsi Enikő 2024. Kérés- és bocsánatkérés-stratégiák a középmagyar korban. (Nyelvtudományi Értekezések 172) Budapest: Akadémiai Kiadó. doi: https://doi.org/10.1556/9789634549918

Csontos Nóra 2012. Az interperszonalitás kérdése a 19. századi levelezőkönyvekben. In Horváthné Molnár Katalin – Antonio Sciatovelli (szerk.) Az alkalmazott nyelvészet regionális és globális szerepe: alkalmazott nyelvészeti kutatások az EU magyar elnökség évében. (MANYE 8) Budapest; Szombathely; Sopron: MANYE; NYME. 215–221.

Domonkosi Ágnes 2024. A megszólítás gyakorlatai. Tegezés, magázás, szólítás a társas viszonyok alakításában. Budapest: Szépirodalmi Figyelő Alapítvány.

Kocsis Zsuzsanna 2018. Misszilisek scriptorainak identifikálási lehetőségei. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2018.181

Németh Luca Anna 2015. Illemtankönyvek és társalgási útmutatók mint történeti szocipragmatikai források. In Forgács Tamás – Németh Miklós – Sinkovics Balázs (szerk.) A nyelvtörténeti kutatások újabb eredményei VIII. Szeged: Szegedi Tudományegyetem Magyar Nyelvészeti Tanszék. 129–146.

Németh Luca Anna 2021. A magyar nyelvi udvariasság fogalma a 19. század második és a 20. század első felének illemirodalmában. PhD disszertáció. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. doi: https://doi.org/10.15476/ELTE.2021.107

Tátrai Szilárd 2004. A kontextus fogalmáról. Magyar Nyelvőr 128/4:479–494.

Tátrai Szilárd 2017. Pragmatika. In Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.) Nyelvtan. (A magyar nyelv kézikönyvtára 4) Budapest: Osiris Kiadó. 897–1058.