Magát és esetleg őt is? Névmások a magyar gyereknyelvben

Main Article Content

Rákosi György
Tóth Enikő

Absztrakt

Cikkünkben két, a magyar személyes és visszaható névmások gyereknyelvi elsajátítását vizsgáló kísérletről számolunk be. Az angolból és más nyelvekből ismert az a hatás, hogy míg a gyerekek óvodás kortól nagyjából a felnőttekhez hasonló módon használják és értelmezik a visszaható névmásokat, a személyes névmások értelmezésében sokkal rosszabbul teljesítenek, ha egy lehetséges lokális előzmény is jelen van a mondatban. A kísérletek elsődleges célja az volt, hogy megállapítsuk, létezik-e a magyar gyereknyelvben is ez a hatás. Azt találtuk, hogy a tesztmondatokat közvetlen megelőző nyelvi kontextus hiányában fellép a névmásértelmezési probléma, egy akár minimális nagyságú koherens diskurzus megteremtése esetén viszont lényegében eltűnik. Vizsgálataink eredményei így azokat az elemzéseket erősítik, amelyek szerint a névmásértelmezési probléma nem tekinthető egyszerűen a B kötéselv nem ismeretéből fakadó hatásnak.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
[1]
Rákosi, G. és Tóth, E. 2016. Magát és esetleg őt is? Névmások a magyar gyereknyelvben. Jelentés és Nyelvhasználat. 3, 1 (aug. 2016), 99–116. DOI:https://doi.org/10.14232/jeny.2016.1.5.
Folyóirat szám
Rovat
Cikk
Szerző életrajzok

Rákosi György, DE Angol-Amerikai Intézet

Rákosi György a Debreceni Egyetem Angol-Amerikai intézetének egyetemi docense. Elsősorban a vonzatszerkezet és a névmási rendszerek nyelvtanát kutatja, de foglalkozik nyelvelsajátítással és számítógépes nyelvészettel is.

Tóth Enikő, DE Angol-Amerikai Intézet

Tóth Enikő a Debreceni Egyetem Angol-Amerikai Intézetének egyetemi adjunktusa. Főbb kutatási területei a mód és a modalitás, a szemantika és a nyelvelsajátítás, valamint a kísérletes pragmatika.

Hivatkozások

Bencze M. Ildikó 2014. Kísérleti pragmatika. In Pléh Csaba – Lukács Ágnes (szerk.) Pszicholingvisztika: magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Budapest: Akadémiai Kiadó. 813–858.

Brunetto, Valentina 2015. The Pronoun Interpretation Problem in romance complex predicates. Lingua 161:82–100.

Chien, Yu-Chin – Kenneth Wexler 1990. Children’s knowledge of locality conditions in binding as evidence for the modularity of syntax and pragmatics. Language Acquisition 1/3:225–295.

Chomsky, Noam 1981. Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Foris Publications.

Conroy, Anastasia – Eri Takahashi – Jeffrey Lidz – Colin Phillips 2009. Equal treatment for all antecedents. How children succeed with Principle B. Linguistic Inquiry 40/3:446–486.

Crain, Stephen – Cecile McKee 1985. Acquisition of structural restrictions on anaphora. In Stephen Berman – Jae-Woong Choe – Joyce McDonough (szerk.) Proceedings of North East Linguistic Society (NELS) 16. Amherst: University of Massachusetts, Graduate Linguistic Student Association. 94–110.

Crain, Stephen – Rosalind Thornton 2000. Investigations in Universal Grammar. A Guide to Experiments on the Acquisition of Syntax and Semantics. Cambridge: The MIT Press.

Czingráber Márta 1999. A mondat elemei között fennálló anaforikus viszonyok feldolgozása óvodáskorban, kisiskoláskorban és afáziában. Szakdolgozat. Szeged: József Attila Tudományegyetem.

É. Kiss Katalin – Szabolcsi Anna 1992. Grammatikaelméleti bevezető. In Kiefer Ferenc (szerk.) Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Budapest: Akadémiai Kiadó. 21–79.

Elbourne, Paul 2005. On the acquisition of Principle B. Linguistic Inquiry 36/3:333–365.

Grodzinsky, Yosef – Tanya Reinhart 1993. The innateness of binding and coreference. Linguistic Inquiry 24/1:69–101.

Hamann, Cornelia 2011. Binding and coreference. Views from child language. In Jill de Villiers – Tom Roeper (szerk.) Handbook of Generative Approaches to Language Acquisition. (Studies in Theoretical Psycholinguistics 41). Dordrecht: Springer. 247–290.

Hartman, Jeremy – Sudo Yasutada – Ken Wexler 2012. Principle B and phonologically reduced pronouns in Child English. Előadás. Generative Approaches to Language Acquisition-North America (GALANA) 5. University of Kansas. http://web.mit.edu/ysudo/www/pdf/GALANA-final.pptx (2015. 7. 19.).

Hendriks, Petra – Arina Banga – Jacolien van Rij – Gisi Cannizzaro – John Hoeks 2011. Adults’ on-line comprehension of object pronouns in discourse. In Angela Grimm – Anja Müller – Esther Ruigendijk – Cornelia Hamann (szerk.) Production-Comprehension Asymmetries in Child Language. (Studies on Language Acquisition [SOLA] 43). Berlin, Boston: De Gruyter. 193–216.

Hendriks, Petra – Jennifer Spenader 2006. When production precedes comprehension. An optimization approach to the acquisition of pronouns. Language Acquisition 13/4:319–348.

Jakubowicz, Celia 1984. On markedness and binding principles. In Charles Jones – Peter Sells (szerk.) Proceedings of North East Linguistic Society (NELS) 14. Amherst: University of Massachusetts, Graduate Linguistic Student Association. 154–182.

Lely, Heather K. J van der – Linda Stollwerck 1997. Binding theory and grammatical specific language impairment in children. Cognition 62/3:245–290.

McDaniel, Dana – Cecile McKee – Helen Smith Cairns 1998. Methods for Assessing Children’s Syntax. Cambridge: The MIT Press.

Pléh Csaba 1998. A mondatmegértés a magyar nyelvben. Pszicholingvisztikai kísérletek és modellek. Budapest: Osiris Kiadó.

Rákosi, György – Enikő Tóth 2014. The Pronoun Interpretation Problem in Hungarian. An overview of current directions in first language acquisition research. Argumentum 10:659–674.

Reinhart, Tanya 2006. Interface Strategies. Optimal and Costly Computations. Cambridge: The MIT Press.

Rijn, Jacolien van – Petra Hendriks – Jennifer Spenader – Hedderik van Rijn 2009. Modeling the selective effects of slowed-down speech in pronoun comprehension. In Jean Crawford – Koichi Otaki – Masahiko Takahashi (szerk.) Proceedings of the 3rd Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2008). Sommerville: Cascadilla Press. 291–302.

Rooryck, Johan – Guido Vanden Wyngaerd 2015. Morphological transparency and the Delay of Principle B Effect. Lingua 155. (Reference and Referentiality in Native and Learner Grammars):121–139.

Spenader, Jennifer – Erik-Jan Smits – Petra Hendriks 2009. Coherent discourse solves the pronoun interpretation problem. Journal of Child Language 36/1:23–52.

Villiers, Jill G. de – Jacqueline Cahillane – Emily Altreuter 2006. What can production reveal about Principle B? In Kamil Ud Deen – Jun Nomura – Barbara Schulz – Bonnie D. Schwartz (szerk.) The Proceedings of the Inaugural Conference on Generative Approaches to Language Acquisition–North America (GALANA). (UCONN Occasional Papers in Linguistics 4). Storrs: University of Connecticut. 89–100.

Wexler, Kenneth – Yu-Chin Chien 1985. The development of lexical anaphors and pronouns. Papers and Reports on Child Language Development 24:138–149.