Magát és esetleg őt is? Névmások a magyar gyereknyelvben
Main Article Content
Absztrakt
Cikkünkben két, a magyar személyes és visszaható névmások gyereknyelvi elsajátítását vizsgáló kísérletről számolunk be. Az angolból és más nyelvekből ismert az a hatás, hogy míg a gyerekek óvodás kortól nagyjából a felnőttekhez hasonló módon használják és értelmezik a visszaható névmásokat, a személyes névmások értelmezésében sokkal rosszabbul teljesítenek, ha egy lehetséges lokális előzmény is jelen van a mondatban. A kísérletek elsődleges célja az volt, hogy megállapítsuk, létezik-e a magyar gyereknyelvben is ez a hatás. Azt találtuk, hogy a tesztmondatokat közvetlen megelőző nyelvi kontextus hiányában fellép a névmásértelmezési probléma, egy akár minimális nagyságú koherens diskurzus megteremtése esetén viszont lényegében eltűnik. Vizsgálataink eredményei így azokat az elemzéseket erősítik, amelyek szerint a névmásértelmezési probléma nem tekinthető egyszerűen a B kötéselv nem ismeretéből fakadó hatásnak.
Letöltések
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Hivatkozások
Bencze M. Ildikó 2014. Kísérleti pragmatika. In Pléh Csaba – Lukács Ágnes (szerk.) Pszicholingvisztika: magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Budapest: Akadémiai Kiadó. 813–858.
Brunetto, Valentina 2015. The Pronoun Interpretation Problem in romance complex predicates. Lingua 161:82–100.
Chien, Yu-Chin – Kenneth Wexler 1990. Children’s knowledge of locality conditions in binding as evidence for the modularity of syntax and pragmatics. Language Acquisition 1/3:225–295.
Chomsky, Noam 1981. Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Foris Publications.
Conroy, Anastasia – Eri Takahashi – Jeffrey Lidz – Colin Phillips 2009. Equal treatment for all antecedents. How children succeed with Principle B. Linguistic Inquiry 40/3:446–486.
Crain, Stephen – Cecile McKee 1985. Acquisition of structural restrictions on anaphora. In Stephen Berman – Jae-Woong Choe – Joyce McDonough (szerk.) Proceedings of North East Linguistic Society (NELS) 16. Amherst: University of Massachusetts, Graduate Linguistic Student Association. 94–110.
Crain, Stephen – Rosalind Thornton 2000. Investigations in Universal Grammar. A Guide to Experiments on the Acquisition of Syntax and Semantics. Cambridge: The MIT Press.
Czingráber Márta 1999. A mondat elemei között fennálló anaforikus viszonyok feldolgozása óvodáskorban, kisiskoláskorban és afáziában. Szakdolgozat. Szeged: József Attila Tudományegyetem.
É. Kiss Katalin – Szabolcsi Anna 1992. Grammatikaelméleti bevezető. In Kiefer Ferenc (szerk.) Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Budapest: Akadémiai Kiadó. 21–79.
Elbourne, Paul 2005. On the acquisition of Principle B. Linguistic Inquiry 36/3:333–365.
Grodzinsky, Yosef – Tanya Reinhart 1993. The innateness of binding and coreference. Linguistic Inquiry 24/1:69–101.
Hamann, Cornelia 2011. Binding and coreference. Views from child language. In Jill de Villiers – Tom Roeper (szerk.) Handbook of Generative Approaches to Language Acquisition. (Studies in Theoretical Psycholinguistics 41). Dordrecht: Springer. 247–290.
Hartman, Jeremy – Sudo Yasutada – Ken Wexler 2012. Principle B and phonologically reduced pronouns in Child English. Előadás. Generative Approaches to Language Acquisition-North America (GALANA) 5. University of Kansas. http://web.mit.edu/ysudo/www/pdf/GALANA-final.pptx (2015. 7. 19.).
Hendriks, Petra – Arina Banga – Jacolien van Rij – Gisi Cannizzaro – John Hoeks 2011. Adults’ on-line comprehension of object pronouns in discourse. In Angela Grimm – Anja Müller – Esther Ruigendijk – Cornelia Hamann (szerk.) Production-Comprehension Asymmetries in Child Language. (Studies on Language Acquisition [SOLA] 43). Berlin, Boston: De Gruyter. 193–216.
Hendriks, Petra – Jennifer Spenader 2006. When production precedes comprehension. An optimization approach to the acquisition of pronouns. Language Acquisition 13/4:319–348.
Jakubowicz, Celia 1984. On markedness and binding principles. In Charles Jones – Peter Sells (szerk.) Proceedings of North East Linguistic Society (NELS) 14. Amherst: University of Massachusetts, Graduate Linguistic Student Association. 154–182.
Lely, Heather K. J van der – Linda Stollwerck 1997. Binding theory and grammatical specific language impairment in children. Cognition 62/3:245–290.
McDaniel, Dana – Cecile McKee – Helen Smith Cairns 1998. Methods for Assessing Children’s Syntax. Cambridge: The MIT Press.
Pléh Csaba 1998. A mondatmegértés a magyar nyelvben. Pszicholingvisztikai kísérletek és modellek. Budapest: Osiris Kiadó.
Rákosi, György – Enikő Tóth 2014. The Pronoun Interpretation Problem in Hungarian. An overview of current directions in first language acquisition research. Argumentum 10:659–674.
Reinhart, Tanya 2006. Interface Strategies. Optimal and Costly Computations. Cambridge: The MIT Press.
Rijn, Jacolien van – Petra Hendriks – Jennifer Spenader – Hedderik van Rijn 2009. Modeling the selective effects of slowed-down speech in pronoun comprehension. In Jean Crawford – Koichi Otaki – Masahiko Takahashi (szerk.) Proceedings of the 3rd Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2008). Sommerville: Cascadilla Press. 291–302.
Rooryck, Johan – Guido Vanden Wyngaerd 2015. Morphological transparency and the Delay of Principle B Effect. Lingua 155. (Reference and Referentiality in Native and Learner Grammars):121–139.
Spenader, Jennifer – Erik-Jan Smits – Petra Hendriks 2009. Coherent discourse solves the pronoun interpretation problem. Journal of Child Language 36/1:23–52.
Villiers, Jill G. de – Jacqueline Cahillane – Emily Altreuter 2006. What can production reveal about Principle B? In Kamil Ud Deen – Jun Nomura – Barbara Schulz – Bonnie D. Schwartz (szerk.) The Proceedings of the Inaugural Conference on Generative Approaches to Language Acquisition–North America (GALANA). (UCONN Occasional Papers in Linguistics 4). Storrs: University of Connecticut. 89–100.
Wexler, Kenneth – Yu-Chin Chien 1985. The development of lexical anaphors and pronouns. Papers and Reports on Child Language Development 24:138–149.