Énmegjelenítési stratégiák egyetemisták körében Egy pilot kutatás eredményeiről

Main Article Content

Szabó Éva

Absztrakt

Dolgozatomban egy pilot kutatás részeredményeit ismertetem, amelyben egyetemisták énmegjelenítési/benyomáskeltési stratégiáit vizsgálom. A szociálpszichológiai megközelítések habár eltérő módon definiálják az énmegjelenítést/benyomáskeltést a tudatosság tekintetében, mégis egyöntetűen stratégiákat rendelnek a jelenséghez (Goffman 1959; Schlenker 1980; Jones–Pittman 1982; Leary–Kowalski 1990; Leary 1995). A pilot kutatás elsődleges célja az, hogy a szociálpszichológiai és a pragmatikai megközelítéseket ötvözve létrehozzon egy olyan tesztet, amely alkalmas az énmegjelenítés/benyomáskeltés vizsgálatára. A dolgozatban a magyar anyanyelvű egyetemi hallgatók számára létrehozott, az énmegjelenítési stratégiákat vizsgáló nyílt végű diskurzuskiegészítéses teszt adatgyűjtési módszert ismertetem, illetve annak metodológiai problémáit járom körül. A pilot teszt eredményei alapján megállapítható, hogy egy szituációban nem megjósolhatóak a stratégiák, hanem a különböző társas interakciók esetében vannak kevésbé vagy inkább preferált metódusok, melyeket meghatároznak a benyomáskeltés mögött meghúzódó lehetséges motivációk, az arculatfenyegetettség mértéke, a szociológiai és szociokulturális változók.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
[1]
Szabó, Éva 2021. Énmegjelenítési stratégiák egyetemisták körében: Egy pilot kutatás eredményeiről. Jelentés és Nyelvhasználat. 8, 1 (máj. 2021), 1–21. DOI:https://doi.org/10.14232/JENY.2021.1.1.
Folyóirat szám
Rovat
Cikk
Információk a szerzőről

Szabó Éva, MTA-DE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport; SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola

Szabó Éva a Szegedi Tudományegyetem Nyelvtudományi Doktori Iskola Elméleti Nyelvészet Programjának hallgatója, az MTA-DE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport, Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) tudományos segédmunkatársa. Kutatási területe a pragmatika és a diskurzuselemzés, azon belül elsősorban a benyomáskeltés és a politikai nyelvhasználat.

Hivatkozások

Archer, Dawn 2018. Impression management in the Early Modern English courtroom. Journal of Historical Pragmatics 19/2:205–222. doi: https://doi.org/10.1075/jhp.00019.arc

Bilbow, Grahame T. 1997. Cross-cultural impression management in the multicultural workplace: The special case of Hong Kong. Journal of Pragmatics 28/4 (Language and Discourse Issues in Hong Kong’s Change of Sovereignity):461–487. doi: https://doi.org/10.1016/S0378-2166(97)00036-2

Blum-Kulka, Shoshana – Elite Olshtain 1984. Requests and apologies: A cross-cultural study of speech act realization patterns (CCSARP). Applied Linguistics 5/3:196–213. doi: https://doi.org/10.1093/applin/5.3.196

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1978. Universals in language usage. Politeness phenomena. In Esther N. Goody (szerk.) Questions and Politeness. Strategies in Social Interaction. (Cambridge Papers in Social Anthropology 8) Cambridge: Cambridge University Press. 56–289.

Brown, Penelope – Stephen C. Levinson 1987. Politeness. Some Universals in Language Usage. (Studies in Interactional Sociolinguistics 4) Cambridge, New York: Cambridge University Press.

Chen, Serena – Karen Y. Chen – Lindsay Shaw 2004. Self-verification motives at the collective level of self-definition. Journal of Personality and Social Psychology 86/1:77–94. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.86.1.77

Culpeper, Jonathan 2011. Impoliteness. Using Language to Cause Offence. Cambridge: Cambridge University Press.

File, Kieran 2018. “You’re Manchester United manager, you can’t say things like that”: Impression management and identity performance by professional football managers in the media. Journal of Pragmatics 127:56–70. doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2018.01.001

Fiske, Susan T. 2004. Social Beings: A Core Motives Approach to Social Psychology. New York: John Wiley & Sons.

Forgas Joseph P. 1994. A társas érintkezés pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.

Goffman, Erving 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday.

Golato, Andrea 2003. Studying compliment responses: A comparison of DCTs and recordings of naturally occurring talk. Applied Linguistics 24/1:90–121. doi: https://doi.org/10.1093/applin/24.1.90

Gordon, Cynthia 2011. Impression management on reality TV: Emotion in parental accounts. Journal of Pragmatics 43/14:3551–3564. doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2011.08.004

Hobbs, Pamela 2003. ‘Is shat what we’re here about?’ A lawyer’s use of impression management in a closing argument at trial. Discourse & Society 14/3:273–290. doi: https://doi.org/10.1177/09579265030143002

Holtgraves, Thomas 2002. Language as Social Action: Social Psychology and Language Use. London: Lawrence Erlbaum.

Jones, Edward – Thane S. Pittman 1982. Toward a general theory of strategic self-presentation. In Jerry M. Suls (szerk.) Psychological Perspectives on the Self. Vol. 1 Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum. 231–262.

Leary, Mark R. 1995. Self-presentation: Impression Management and Interpersonal Behavior. Madison: Brown & Benchmark Publishers.

Leary, Mark R. – Robin M. Kowalski 1990. Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin 107/1:34–47. doi: https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.1.34

Leech, Geoffrey N. 1983. Principles of Pragmatics. London: Longman.

Limberg, Holger 2009. Impoliteness and threat responses. Journal of Pragmatics 41/7:1376–1394. doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2009.02.003

Lipovsky, Caroline 2006. Candidates’ negotiation of their expertise in job interviews. Journal of Pragmatics 38/8 (Focus-on Issue: Discourse and Conversation):1147–1174. doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2005.05.007

Locher, Miriam A. – Richard J. Watts 2005. Politeness Theory and Relational Work. Journal of Politeness Research 1/1:9–33. doi: https://doi.org/10.1515/jplr.2005.1.1.9

Lorenzo-Dus, Nuria 2005. A rapport and impression management approach to public figures’ performance of talk. Journal of Pragmatics 37/5:611–631. doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2004.09.003

Nemesi Attila László 2000. Benyomáskeltési stratégiák a társalgásban. Magyar Nyelv 96/4:418–463.

Nemesi Attila László 2011. Nyelv, nyelvhasználat, kommunikáció. Hét tanulmány. Budapest: Loisir Kiadó.

Ogiermann, Eva 2018. Discourse completion tasks. In Andreas H. Jucker – Klaus P. Schneider – Wolfram Bublitz (szerk.) Methods in Pragmatics. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. 229–256. doi: https://doi.org/10.1515/9783110424928-009

Overstreet, Maryann – George Yule 2001. Formulaic disclaimers. Journal of Pragmatics 33/1:45–60. doi: https://doi.org/10.1016/S0378-2166(99)00125-3

Schlenker, Barry R. 1980. Impression Management. The Self-concept, Social Identity, and Interpersonal Relations. Monterey: Brooks/Cole Publishing Company.

Schlenker, Barry R. – Beth A. Pontari 2000. The strategic control of information: impression management and self-presentation in daily life. In Abraham Tesser – Richard B. Felson – Jerry M. Suls (szerk.) Psychological Perspectives on Self and Identity. Washington: American Psychological Association. 199–232.

Simon-Vandenbergen, Anne-Marie 1996. Image-building through modality: The case of political interviews. Discourse & Society 7/3:389–415. doi: https://doi.org/10.1177/0957926596007003005

Spencer-Oatey, Helen 2000. Rapport management: A framework for analysis. In Helen Spencer-Oatey (szerk.) Culturally Speaking: Managing Rapport through Talk across Cultures. London, New York: Continuum. 11–46.

Spencer-Oatey, Helen 2002. Managing rapport in talk: Using rapport sensitive incidents to explore the motivational concerns underlying the management of relations. Journal of Pragmatics 34/5:529–545. doi: https://doi.org/10.1016/S0378-2166(01)00039-X

Suszczyńska Małgorzata 2003. A jóvátevés beszédaktusai a magyarban. In Németh T. Enikő – Bibok Károly (szerk.) Általános Nyelvészeti Tanulmányok XX. Tanulmányok a pragmatika köréből. Budapest: Akadémiai Kiadó. 255–294.

Suszczyńska Małgorzata 2007. Helyreállítás-stratégiák nemek szerinti különbségei. In Barát Erzsébet – Sándor Klára (szerk.) A nő helye a magyar nyelvhasználatban. Nyelv, ideológia, média. Szeged: JATEPress. 195–214.

Szili Katalin 2003. Elnézést, bocsánat, bocs… (A bocsánatkérés pragmatikája a magyar nyelvben). Magyar Nyelvőr 127/3:292–307.

Szili Katalin 2004. A bókra adott válaszok pragmatikája. Adalékok a szerénység nyelvi megnyilvánulásához a magyar nyelvben. Magyar nyelvőr 128/3:265–285.

Tracy, Karen – Jessica S. Robles 2013. Everyday Talk. Building and Reflecting Identities. New York: The Guilford Press.

Verschueren, Jef 1999. Understanding Pragmatics. London: Arnold Publishers.

Watts, Richard J. 2003. Politeness. Key Topics in Sociolinguistics. New York: Cambridge University Press.